14-01-09

Eno Sur Lie. Harmonie wijn en muziek deel 13

Wijnontdekkingsreiziger Rick (van de indrukwekkende vinopedia en CSP) leert ons van droefenis genieten...

Klik en lees...


 Everything Merges with the Night 

Everything Merges with the Night is al heel lang één van mijn meest favoriete nummers. Er is op elke zwoele zomerdag een magisch moment, het moment tussen dag en nacht, tussen licht en duister, een moment waarop de wereld terugkijkt op zichself… Brian Eno heeft in dit nummer heel goed de magie van dit moment samengevat en tegelijk de melancholie van voorbije zomers, liefdes en vriendschappen. Of hoe iets tegelijk heel mooi kan zijn en toch ook wat pijn doen…

Ik vind dat grote wijnen ook iets van dat melancholische hebben. Wanneer elk glas een groot genot is, zit er tegelijkertijd ook al verdriet in omdat je weet dat wanneer die fles leeg is dat moment nooit meer op dezelfde manier zal terugkomen. Dan blijft er alleen maar een herinnering over en zo krijg je ook bij een wijn die curieuze mengeling van pijn en schoonheid…en precies dat maakt van een glas wijn zoveel meer dan gewoon maar iets lekkers.

Een wijn die dat heel sterk had was de Chardonnay, Sur Lie, Rhebokskloof, 2003. Hij stond op de proeftafel tijdens een CSP-sessie en was absoluut dé verrassing van de avond. Daniel Langenhoven was de maker en ik heb toen nog even met hem gecorrespondeerd. Hij was heel opgetogen over ons enthousiasme en wist ons nog te melden dat hij de naam Sur Lie niet meer mocht gebruiken van de Muscadet-vertegenwoordigers. Hij had 30% van de wijn wijn laten rijpen op nieuwe Franse eik, met de rest op tweede en derdejaarse vaten. De eerste vier maanden werd hij regelmatig gebatonneerd, en daarna bleef hij acht maanden sur lie.

Het eerste dat opviel was zijn kleur: donkergeel, met de tinten van een sauternes op dronk. In de neus gaf hij één van de meest complexe aroma's die ik ooit ontmoette en we bleven die avond maar dingen ontdekken: gedroogde abrikoos, honing, pakken kruiden... Ook in de mond was hij complex en wonderlijk lekker, als een hele goede kruidenhoning. Helemaal een rijpe top-Sauternes met alle rijkdom aan smaken en aroma's, maar zonder een spoor van suikers want dit is een droge wijn. De lange, rijke afdronk, gaf zelfs wat gerookte ham ! Een topper die maar bleef evolueren. Van mij kreeg hij ♥♥♥♥.

De YouTube versie is gespeeld op viola da gamba door een paar muziekstudenten. Het lied is hier naakt, helemaal uitgekleed tot op zijn essentie en nog blijft het ijzersterk, hét teken van een goeie song. Mocht je de originele versie niet kennen, zoek dan even verder op YouTube, of beter nog, koop de cd, hij is ijzersterk en verslavend mooi. De link met het nummer is de volgende: ik heb van die wijn nog één fles. Als die opengaat is het de laatste keer dat ik dit zal proeven, Daniel is met de jaargang 2004 overgestapt naar minder nieuwe eik. En dus weet ik al dat ik ga genieten van die fles en tegelijk ook een beetje droef zal zijn omdat ik iets meemaak dat niet terugkomt. 

 

14:09 Gepost door vinejo | Permalink | Commentaren (23)

Commentaren

Gamba met Chardonnay Mooie food-match gratis erbij ;-)

(die uitgeklede versie is voor niet-ingewijden (zoals ik) wel even doorbijten hoor Rick...)

Gepost door: vinejo | 14-01-09

Uw melancholie zal wellicht nog versterkt worden als u weet dat niet alleen de nieuwe eik sinds 2004 heeft moeten wijken, maar ook de wijnmaker. Sinds enkele jaren is Rhebokskloof in nieuwe handen, met eveneens een nieuwe wijnmaker.

Gepost door: erwin | 14-01-09

Mooi, mooi, mooi! Mooi stukje! Kende de song ook niet en heb toch ook moeten doorbijten... Maar, direct daarna de originele versie beluisterd op youtube en dat is inderdaad toch wel echt goed - melancholie idd op zijn top! Ik kan me zeer goed voorstellen dat als je dit op het goede moment hoort, het wel een "soft spot" raakt...

Gepost door: NCO | 14-01-09

Ik weet het Ik ken dat nummer al zo lang en dan luister je anders... Het is echt de moeite om het origineel eens te beluisteren en het was jammer dat daar geen clipke aan vast zat.

Gepost door: Rick | 14-01-09

Zuid-Afrika en Chardonnay Ik dronk een tijdje geleden eveneens een chardonnay uit Zuid-Afrika, weliswaar zonder bijpassende muziek. De Wild Yeast van Springfield Estate was van smaak helemaal anders dan wat jij beschrijft, met frisse zuren en meer citrus-toetsen. Maar ook deze was zeer mooi en complex. Zuid-Afrika, een wijnland van extremen dat de moeite is om te ontdekken.

Groeten,

Maarten

Gepost door: Maarten | 14-01-09

Duplessis Gisteren wat flesjes gaan oppikken in de colruyt die ik besteld had via de collishop: Ch Ht Vigneau & Gloria Douro. Daarnaast ook een paar flesjes meegebracht die in de winkel in promo stonden waaronder een Ch Duplessis Moulis en Medoc (9.95 Euro, Marie Laure Lurton). Iemand dit al gedronken ?

Gepost door: NCO | 16-01-09

@NCO: nog niet gedronken maar ik kom wel helpen drinken als je er een opendoet : - )
@Vinejo: waar vind je die door jou als godendrank omschreven Rhebokskloof?

Gepost door: Bruno | 16-01-09

HULP GEVRAAGD Gisteren kreeg ik op De Wijnzolder (www.dewijnzolder.be – hihi) een vraag waar ik niet meteen weg mee kon. Misschien komt hier wel een oenoloog langs die me kan helpen.
Het is algemeen bekend dat de beste wijnen in warme gebieden gemaakt worden op plaatsen waar het ’s nachts wat koeler is. Ik denk bijvoorbeeld aan Bandol (afkoeling door de zee) en Pic Saint-Loup (afkoeling door de hoogte). Koele nachten wil zeggen dat de rijping van de druiven ’s nachts niet zo snel doorgaat, dat de wijnen meer zuren behouden en à la limite dus meer finesse hebben. “Maar hoe komt het dan dat in streken als Châteauneuf men zo’n positieve eigenschappen toeschrijft aan de rolkeien die daar in de wijngaarden liggen?”, vroeg een snuggere kerel gisterenavond. En inderdaad: die “galettes” worden steevast beschreven als een soort van accumulatievuren die overdag de warmte van de zon opslaan en die ’s nachts weer afgeven. Is dit niet in tegenspraak met het eerste gegeven?

Gepost door: PvdW | 16-01-09

@ PvdW 't Is allemaal een kwestie van evenwichten en microklimaten in de directe omgeving van de individuele wijnstok. Die 'galets' geven inderdaad opgenomen warmte af 's nachts, maar vooral laag aan de grond. Natuurlijk gaat de temperatuur in de omringende lucht ook wat omhoog, maar het verschil is niet zo gigantisch groot en het effect op de druiven zelf is klein (of ze moeten als bushvine bijna tegen de grond hangen).
Wind daarentegen is een 'straffer' fenomeen. Die zorgt voor verluchting en verkoeling die constant vernieuwd wordt, het effect blijft aanhouden en vergroot zelfs, naarmate het waaien langer duurt. Vandaar dat druiven zo goed afkoelen en drogen wanneer er zelfs nog maar een beetje wind is.
Je vragensteller stelt een zeer ineterssante vraag, maar beseft eigenlijk niet dat hij het deels heeft over omstandigheden die maar van belang zijn in verschillende fasen van de jaarlijkse cyclus van een druivenstok. De 'galets' zijn vooral van belang in de lente en in de herfst. Op de hellingen in bv. de Rhône-vallei bv. kan het wel eens mottig gaan vriezen 's nachts. Die 'galets' voorkomen dat deels en houden zeker de 'pieds' warm. De plek waar een stok het makkelijkst geraakt wordt. Zij zorgen er ook voor dat het eerder naar het continentale neigende mesoklimaat in de wijngaarden van bv. C9dP getemperd wordt, zodat er minder plotse temperatuursveranderingen optreden, iets wat heel wat druivenstokken niet zo erg graag hebben. De winden zijn daarentegen vooral van belang tijdens de rijping (en dan zijn ze ook het sterkst door de T-verschillen tussen 'berg' en 'dal' --> wind en drukverschillen): ze zorgen er zelfs voor dat het stovende effect van de 'galets' verminderd wordt en dat de in de wijngaard hangende warmte geëvancueerd wordt. Daarbij komt ook nog eens het drogende effect: mocht er een vochtige warmte hangen of mochten de druiven nat zijn, dan voorkomt de wind rot (warmte en vocht = rot, koeler en vocht = schimmel, dikwijls samen in getemperde klimaten).
Heel wat wijngaarden in droge klimaten die moeten kunnen profiteren van de koelende effecten van wind worden daarom ook doorgaans in Gobelet gesnoeid: die 'taille' biedt met de trossen die tussen de bladeren hangen meer koelte voor de trossen en de trossen zijn doorgaans makkelijker bereikbaar voor de wind, zodat ze makkelijk kunnen afkoelen, btw.
Ik ben wel geen oenoloog, maar ik hoop dat je er toch wat mee bent ...

Gepost door: Amaronese | 16-01-09

galets Die stenen hebben meer eigenschappen dan het cumuleren van de warmte. Trouwens, op de zuidelijke flanken zijn er vele wijngaarden zonder die stenen omdat de hitte te groot zou worden.

Maar de stenen houden de grond vochtig (ze zorgen ervoor dat het water niet te snel verdampt) en Ze beschermen ook tegen de mistral. En vooral, ze dwingen de wortels van de druivenstokken van dieper de grond in te gaan om voldoende aarde te vinden.

Op de site van chapoutier staat wel een interessante uiteenzetting
http://www.chapoutier.com/fr/vins/fiche-terroir-chateauneuf-croix-de-bois-rouge.cfm?id=52

Gepost door: barre | 16-01-09

@PvdW Ik waag een gokje, maar garandeer geen juistheid.
Ik heb altijd onthouden (hier zwaar gegeneraliseerd)dat wijn het beste is in een klimaat waar de rijpheid moeilijk bereikt wordt: b.v. Cab. S. in Bordeaux, waar de extra warmte van de bodem in sommige domeinen overdag en 's nachts de druif net iets rijper maakt (en de wijn dus net iets beter). En omgekeerd: in een eigenlijk te warme streek kunnen koude invloeden dit compenseren (koude nachten, zeebries, ...). b.v. bepaalde microklimaten in Californië zijn eigenlijk koeler door externe invloeden.
Bovendien, zou dit niet ook voor een stuk liggen aan de druivensoorten? Ik dacht dat b.v. bij Grenache een goede fenolische rijpheid altijd gekoppeld is aan een hoge alcoholgraad, zodat de bijkomende warmte daar 's nacht toe bijdraagt. Koude nachten lijken me dan contra-productief, tenzij de streek echt wel bijzonder warm is zodat met de warmte overdag reeds voldoende fenolische rijpheid kan bekomen worden.
Zoals hierboven vermeld: het is een poging ...

Gepost door: Johan | 16-01-09

@ Barre Klopt.
Op zich hebben die eigenschappen anderzijds niets met het accumuleren van warmte te maken. Dezelfde effecten vind je bv ook bij andere erosiedebris als topsoil (de C9dP-galets zijn afkomstig van een kwartsmassief dat tijdens het sterke aanzwellen van smeltwaters volledig afgebroken werd, vandaar ook de vorm), zoals bv. de alluviale grinden (niet noodzakelijk kwarts) in de Graves. Ook zij laten water goed door en voorkomen een te grote verdampingsgraad. Dat eerste zorgt er ook voor dat de wortels diep moeten gaan zoeken naar waterreserves. Het feit dat de galets van kwarts zijn, maakt hier het verschil (met bv. andere terroirs): kwarts reflecteert zonlicht, warmt dus ook niet te hard op (omgekeerd is het schistueuze donkere terroir er een reden voor waarom Prioratwijngaarden zo hoog liggen). Reflectie zorgt er o.a. voor dat er minder water verdampt en dat de diepere bodemlagen waar de stok in wortelt niet te erg opwarmen zodat je geen anaerobe condities krijgt waarin wortels afsterven.
In het artikel (dank je voor de link trouwens - heel interessant) op Chapoutiers site wordt ook verwezen naar de 'pierrosité' die gemiddeld hoog is: die is eigenlijk nog belangrijker als een oppervlaktelaag galets.
Maar eigenlijk maak je hier een belangrijk punt: de galets houden de onderlaag van de bodem koel, maar houden 's nachts ook de wijngaard ietsje warmer. Ze hebben dus een dubbele functie.
Op Chapoutiers site staat ook dat de galets de stokken tegen de Mistral beschermen. Dat lijkt me wat bij de haren getrokken. Je moet een wijnstok in C9dP maar eens goed bekijken: die stokken zien echt af van de wind en dat is er echt aan te zien. Ze zullen misschien aan de voet een licht windbrekende functie hebben, maar dat komt eigenlijk op niet veel meer neer dan het probleem naar wat hogerop te verplaatsen.

@Johan:
Grenache is een druif die goed met warmte en veel zon overweg kan. Ze houdt van droge en warme omgevingen. Ze heeft de neiging veel suikers aan te maken (vandaar de hoge alcoholgraad) en rijpt traag. Ze rijpt vroeg, maar loopt ook vroeg uit, wat risico op vorstschade e.d. inhoudt. Ze is ook heel gevoelig voor coulure, een ziekte waarbij de bloemetjes van de wijnrank geen pollen verstuiven, zodat de vruchtzetting niet plaatsvindt. Dat is meestal te wijten aan een gebrek aan suikers in de stok door te koele en vochtige temperaturen in de vroege lente (kan heel soms ook door erge hitte), vandaar het nut van de warmte die de galets afgeven.
Worden de druiven niet voldoende afgekoeld 's nachts, dan zit het met die suikers wel goed, maar dan komt de fenolische rijpheid en de ontwikkeling van fijne zuren in het gedrang (gaan trager dan de suikerontwikkeling). Dan krijg je bij Grenache zeer alcoholische, plompe wijnen. De wind droogt ook en dat is minstens even belangrijk: Grenache heeft compacte, grote trossen, die omwille van hun compactheid bij het minste vocht beginnen rotten. De wind voorkomt dat.

Gepost door: Amaronese | 16-01-09

@Rick Ik zie het zo al voor me : een lommerrijk afdak, de zon gaat bijna slapen, lekkere temperatuur, de barbecue is aan 't opwarmen, het aperitief en het voorgerecht zijn al binnen, een tafel met een groep vrienden die elkaar al even niet meer gezien hebben - de eerste honger en dorst zijn al gestild - en de tongen komen los bij dit glas Rhebokskloof en uit de keuken klinkt half op de achtergrond Brian Eno...

Gepost door: BDC | 17-01-09

2 iedereen http://www.ikwilwijntest.be/nl/archief/archief.cfm?artid=221&archief=4
"Over Chateauneuf du Pape leerden we dan weer dat men ons al jaren lang fabeltjes heeft wijsgemaakt over de befaamde ‘galets roulées’, de grote ronde keien ter grootte van een klein brood die de bodem in de wijngaarden bevolken – overblijfselen van de laatste ijstijd. In de boeken lees je dat deze stenen overdag de warmte opslaan en deze ’s nachts weer afgeven. Larie en apekool volgens Yves Gras, de eigenaar van Domaine Santa Duc in Gigondas. “Is het hier niet warm genoeg, misschien? De druiven worden hier toch wel rijp! Je hebt juist frisse nachten nodig voor de aromatische diepte en complexiteit. Kijk maar eens naar de wijze waarop de druivelaars geleid en opgebonden worden : we gebruiken hier de ‘gobelet’ of bekervorm. Deze methode geeft de druiventrossen overdag meer zon, maar heeft ook als kenmerk dat de trossen relatief laag bij de grond hangen. De koelte van de bodem komt ’s nachts tussen de keien naar boven en verfrist de laaghangende druiven als het ware.”
Trouwens, de echte, grote ‘galets roulés’ vind je enkel in een heel beperkt deel van de
wijngaarden, namelijk in en rond het gehucht Coudoulet. De rest van de bodem van
Châteauneuf bestaat ook wel voor een groot deel uit ronde keien, maar dan van een kleiner
formaat en met meer losse grond tussen…

Gepost door: BDC | 17-01-09

Emo Eno sur lie De muziek start voor mij experimenteel, maar
zodra de stem (!) er bij komt, vind ik dit top.

Die chardonnaywijnen uit ZA verrasten me ook al enkele malen. P/Q zeer goed wijnen.

We hebben het weekend pretentieloos ingezet (alhoewel) met Bois Pertuis 05, Belle Vue 04, en d'Escurac 05 (at last, and yes, great stuff!).
Emo Bdx sur chaise.

Gepost door: Tienne | 17-01-09

@bruno geen idee, het stukje werd geschreven door Rick van csp, misschien kan hij je helpen.
@PvdW: Mooie vraag!
@Allen: Schitterende antwoorden!(thx)

ps: Deze avond voor het eerst Vega Sicilia gedronken (1998). Kokosmelk met een indrukwekkende afdronk. De Allion vond ik beter...

Gepost door: vinejo | 17-01-09

Waaw... zou ik Wallygewijs willen reageren op jullie zeer interessante antwoorden.
Ik kan mijn vragensteller daarmee bedienen au grand complet. Bedankt iedereen!

PS Vinejo, akkoord met de voorkeur voor Allion

Gepost door: PvdW | 17-01-09

@BDC Er wordt zo ontzettend veel zever verkocht rond die galets. Yves Gras lijkt er ook graag zijn eigen legendes op na te houden. Altijd leuk; een beetje contrarie doen ... . Het probleem met wijn: er wordt oeverloos veel over gezwanst, ook door mensen die vanuit functie/institutie er veel over zouden moeten weten. Grrrrrr.
't Is thans simpel hoor: een beetje geologie, een beetje geografie en gezond verstand, meer is niet nodig om in te zien hoe uniek de galets-terroirs van sommige C9dP-wijngaarden zijn.
Kort samengevat komt het er eigenlijk op neer dat de galets heel het jaar door voor een matiging van het klimaat zorgen ...

Gepost door: Amaronese | 17-01-09

@bruno ivm Rhebokskloof Ik heb die wijn nog nooit gedronken. Het stukje is geschreven door Rick van Csp.
Misschien kan hij je antwoorden...

Gepost door: vinejo | 18-01-09

Sorry zat even in het buitenland. Hij kwam van De Wijnkraal in Leuven, maar ondertussen zijn wijnmaker en techniek verandert en is de wijn helemaal anders. dat bedoelde ik nu net met dat melancholische...ik mag die fles nog één maal proeven, daarn zal het waarschijnlijk voor altijd een herinnering blijven.

Gepost door: Rick | 19-01-09

@vinejo & pvdw Nu al Unico 1998 drinken is ronduit kindermoord!!! Die is net uitgekomen... Wacht nog maar een jaar of tien.

Gepost door: BDC | 19-01-09

Ja das just Dat dachten wij ook toen we hem proefden en niet ongelooflijk onder de indruk waren. Maar de gulle schenker trakteerde ons erop omdat hij net grootvader ging worden. Dat is ondertussen gebeurd, dus de kindermoord is goed gemaakt (het heet wel Aurélie ipv Cecilia...;-)

Gepost door: vinejo | 19-01-09

even iets anders Om even een lager gamma in de spotlichten te plaatsen: Ch. de Beaulieu, Cotes de Marmandais, 2006 à 4,49 EUR in de Aldi.
Deze wijn vind ik niet terug in GH2009, maar 2005 had coup de coeur en **. Domein wint met een grote regelmaat "coup de coeurs" in GH.
http://www.chateaudebeaulieu.net/bienvenue.html
Ik denk dat ik toch even een kistje zal wagen.

Gepost door: Johan | 19-01-09

De commentaren zijn gesloten.