12-09-06

In extremis

Sorry, rijkelijk laat, maar de wijndegustatie in Carrefour kende verlengingen met Gerten op ons terras : een vergelijking tussen twee Pomerols : heel leerrijk, vooral heel lekker, maar later meer daarover. Eerst ( en nu integraal ) het Kafkaiaans wijnverhaal van PvdW.

Kafka in de Wine World

 

Binnenkort starten de festiviteiten voor vijf jaar Delhaize Wine World. Dat is zo’n beetje de online-versie van het wijnrayon uit uw plaatselijke Leeuw. Het hoera-sfeertje dat met de viering gepaard gaat, klinkt me een beetje Eddy Wally-achtig in de oren als ik bedenk wat ik enkele weken geleden meemaakte. Ik had immers (aanzwellende violen) het vermetele plan opgevat (drums vallen dreigend in) om bij Delhaize Wine World (crescendo!) zes flessen wijn aan te schaffen. Stel je voor! Via de computer. Langs de website. Online. Welkom in Fear Factor. En applaus voor uw gastheer : Kamiel Kafka.

Château Beaupuy Béchau. Enkele weken geleden brak ik er mijn tong nog over om de naam van deze côtes de castillon uit mijn strot te persen, maar nu vloeit hij er even vlot uit als een licht gekoelde Gevrey-Chambertin vieilles vignes van de broers Marchand er in vloeit. Om maar te zeggen: ik heb de naam van het illuster onbekende château sneller dan me lief is in mijn dagelijkse woordenschat opgenomen. Ik proefde de wijn enkele maanden geleden bij  goede vrienden in de buurt en hij viel me meteen mee. Mooie mondvulling, lekker veel zwart fruit en vooral: intrigerend veel koffie en chocolade. Toen ik de wijn nadien tegenkwam in mijn plaatselijke Delhaize, griste ik natuurlijk een flesje mee. Amper 5,79 euro. Als dat geen koopje was!

Dat was het dus niet, want de slappe wijn die ik thuis proefde leek maar in weinig op de seksbom die ik eerder had gesmaakt. Een telefoontje naar mijn vrienden en een snelle blik in hun glasbak verklaarde het mysterie: zij hadden me de 2001 geschonken en in Delhaize waren ze al aan de duidelijk veel mindere 2002 toe. Een beetje zoekwerk leerde me dat het elektronische wijnrek van Delhaize uitkomst kon bieden: bij Wine World hadden ze de 2001 wél nog. Ik plaatste dus gauw een bestelling en kreeg prompt een mail terug dat mijn doosje 2001 een week later ter beschikking zou staan aan het onthaal. En ja hoor: exact een week later kon ik met een zakdoek voor de mond (het kwijl liep me al uit de bek) mijn flessen ophalen. Even gecheckt, geen probleem: het document op mijn doos vermeldde wel degelijk dat aan de binnenkant Beaupuy Béchau 2001 zou te vinden zijn.

 

Les één voor online-wijnaankopers: kijk ook altijd eens IN de doos. Want thuis ontdekte ik dat ondanks het Wine World-document mijn doos de mistroostige 2002 bevatte. Geen erg: de dag nadien gezwind naar de Delhaize, tien kilometer verder. Dat zouden we wel even snel regelen. “Tja, mijnheer, u heeft die wijn via de website besteld. Dan zult u die fout ook via die weg moeten rechtzetten. We kunnen u daar niet bij helpen. U kan misschien eens bellen naar Brussel. Misschien sturen ze u dan wel een nieuwe doos op.” Ik probeerde nog dat “misschien” niet goed genoeg zou zijn, want dat ik die 2002 écht niet wilde. Ik gaf mijn pogingen om assertief uit de hoek te komen echter snel op toen ik merkte dat de dame bij het onthaal waarschijnlijk haar beroepsopleiding gekregen had bij de dienst onthaal van het ministerie van financiën, dienst registratie en domeinen.

Doosje 2002 mee naar huis dus, tien kilometer verder. ’s Avonds stuurde ik een mail naar Delhaize Wine World. Of zij misschien mijn probleem konden oplossen. Twee dagen later kreeg ik een hoopgevende mail in mijn bus. Ik citeer letterlijk (met weglating van naam en telefoon): “Eerst en vooral bieden wij u de verontschuldigingen van ons bedrijf aan voor de ongemakken die u hebt ervaren. U kan deze wijn terugbrengen naar de onthaalstand van onze supermarkt. Mocht u hierbij problemen ondervinden, kan de winkel contact opnemen met de heer XXX op het nummer XXX. Wij danken u voor het vertrouwen dat u in ons bedrijf stelt.”

Wij dus terug naar de supermarkt, nauwelijks tien kilometer verder. “Ja, ik heb van uw probleem gehoord”, begon een andere onthaaldame. “Geef uw doos gerust terug en ik zal nu de 2001 voor u bestellen.” “Ziezo, prettig geregeld”, klopte ik mezelf op de borst. Maar dat bleek even voorbarig als de druivenpluk van 2003. “Euh, het gaat niet goed. Ik denk dat er… euh… Ik geloof dat er een konijn de kabel doorgebeten heeft. Haha.”, grapte de dame toen ze er niet in slaagde mijn 2001 te bestellen “Tja, een haas is hier duidelijk niét in het spel”, hoorde ik mezelf denken. “Maar misschien moet u eens mijnheer XXX opbellen, zoals ze in de mail voorstellen”, probeerde ik. “Neen, neen, die kan daar ook niets aan verhelpen. Ik probeer nog eens.” Nog twee keer probeerde de onthaaldame het, inmiddels bijgestaan door een caissière die door langdurige zelfstudie een IT-specialisatie verkregen had, maar tevergeefs. De kabel bleek aangetast door een hele horde konijnen die er misschien ook nog de gevreesde mixomatose op losgelaten hadden. Twee keer probeerde ik nog om de dames te laten bellen naar mijnheer XXX, maar ze gingen er blijkbaar van uit dat ook die telefoonkabel wel niet zou deugen. Een tegoedbon bleek dan ook nog het enige redmiddel.

Terwijl ik de rest van mijn boodschappen deed – een mens zou honger krijgen van een namiddagje Delhaizen – kwam een van de dames me bijna triomfantelijk nagehold. “Hij is uitverkocht! Hij is op! ’t Staat op de website!”

Weer thuisgekomen – nauwelijks tien kilometer verder – wilde ik de conclusie van de dame toch ook wel even checken. Met enkele vlotte clicks surfte ik naar de website, navigeerde met de ogen dicht naar de Beaupuy Béchau 2001-pagina en… bestelde met de vingers in de neus een doosje van zes flesjes.

Kijk, ik ben geen moeilijk mens, ik ben de eerste om toe te geven dat menselijk falen in onze genen zit, dat iedereen wel eens een slechte dag kan hebben en dat we niet allemaal een doctoraat in efficiëntietechnieken kunnen halen, MAAR ZE MOGEN NIET MET MIJN VOETEN SPELEN. Ik werkte anderhalf uur aan een beleefde maar doortastende mail waarin ik heel mijn verhaal deed. Ik sloot af met een belofte: “U dankt me voor het vertrouwen dat ik in uw bedrijf stel, en ik doe daar inderdaad
nog steeds mijn uiterste best voor. Maar het wordt toch wel moeilijk...”

Twee dagen later waait er alweer een bericht binnen van mijn inmiddels intieme vriendin, Wendy van de klantendienst van Delhaize Wine World. “Deze wijn is uitgeput maar stond inderdaad nog steeds op de site. Dit werd ondertussen rechtgezet. Wij bieden u hiervoor onze verontschuldigingen aan.” Wendy dankt me verder nog voor het vertrouwen dat ik in haar bedrijf stel en sluit af met de vraag “Graag hadden wij geweten welk jaartal u had gewenst, 2000 of 2002?”. WENDY, IK WIL GEEN 2002. Geef me 2000, 1999 of voor mijn part 1855 of  2010, MAAR GEEN 2002!

Enkele dagen later stond er amper tien kilometer bij ons vandaan een doosje Beaupuy Béchau 2000 klaar. En neem het van mij aan, voor 5,79 euro is die lekker, héél lekker.

 

 

EPILOOG

Zowat twee jaar geleden haalde ik bij Delhaize twee doosjes Clairette de Die. Ik zocht een aperitief  voor een feestje en de beschrijving op de website van Delhaize sprak me wel aan. Groot was dan ook mijn ontgoocheling toen bleek dat het om een zoete bubbeldrank ging. Clairette de Die Tradition is altijd zoet, maar dat wist ik toen nog niet. Ik stuurde een boze mail naar Delhaize Wine World en kreeg prompt een tegoedbon van een paar euro plus de melding dat men mij dankte voor het vertrouwen in het bedrijf. Twee jaar later vind je hier nog steeds een mooie maar ietwat brute beschrijving van de smaak en het karakter van deze wijn…


pvdw

23:08 Gepost door vinejo | Permalink | Commentaren (12)

Commentaren

kafka Man, man, moet ge daar nu zo een spel van maken? Ik kreeg ooit bij Delhaize (ok, 't was een groene AD) te horen dat ik totaal niets van wijn wist omdat ik 6 flessen Ch. de Beaucastel bestelde en de wijnverantwoordelijke had nog nooit van zo'n onbekende Chateauneuf gehoord...
Een vriend bestelde 3 flessen La Doriane van Guigal aan een goeie 50€ per fles en kreeg een kist... met 12 flessen voor +/- 150€.
Bij Vinea werd ik ooit door een verkoopster voor 'onnozelaar' en 'zot' versleten omdat ik zei dat 'deze wijn naar een natte dweil rook'. Toen haar collega in het voorbijgaan even aan de wijn rook zei hij : 'andere fles nemen, precies een natte dweil'.
Bij een grote Brusselse firma kwam een verkoper aan mij - trouwe klant - vragen welke druiven er in de wijn zaten die hij aan een andere klant liet proeven... en zo kan ik nog even doorgaan.
Leve de kleinhandelaar die (soms) weet wat hij verkoopt.
PS : alle bovenstaande verhalen zijn waar.

Gepost door: BDC | 13-09-06

Kafka Even vergeten : La Doriane werd besteld bij Colruyt.
Toen ik hetzelfde probeerde, werden mij gewoon 3 flessen geleverd...

Gepost door: BDC | 13-09-06

Toch even aanstippen dat ik er niet in geslaagd ben om mijn flesje Cos d' Estournel 2001 te pakken te krijgen. Hoewel het nergens vermeld stond was je verplicht om ze per 6 aan te schaffen. Dan vraag ik me wel af wat " the fuzz " was die Delhaize maakte aangaande het aanbieden van deze flessen, vermits die korting bij de jaarlijkse 5 + 1 bijna even groot is. Enig voordeel bij deze actie leek net de bestelling pér fles...Wishfull thinkin' in the wine world van Delhaize...

Gepost door: vinejo | 13-09-06

Me dunkt.. dat wijn kopen in een grootwarenhuis altijd wel een beetje risicovol en frustrerend is..Maar in diezelfde Delhaize heb ik ooit het geluk gehad om een Lynch Bages 1997 aan 3 euro te mogen kopen omdat hij niet geprijsd tussen de kelderresten lag...You win some , you lose some..

Gepost door: KK | 13-09-06

hé KK! GIJ waart het dus die met mijn fles aan de haal gegaan is!

PS 't was toch de Chevalier de Lynch niet, hé? Die hebben ze daar ook en dàt is pas brol!

Gepost door: PvdW | 13-09-06

de aanhouder wint het is een kunst om kalm te blijven in dergelijke situaties, maar u heeft dit duidelijk perfect aangepakt.

Gepost door: Little Witch | 13-09-06

Estournel 01 en ik was zo content eindelijk eens een fles te kunnen/zullen kopen!
(waar blijven ze met die Lotto jong?)
Aanbieding loopt vandaag (!) af...

Gepost door: Bert | 13-09-06

Makro Iemand trouwens de nieuwe Makro-wijnfolder al gechecked?
Prijzen zijn behoorlijk gepeperd als je 't mij vraagt (p14-15)...
http://www.makro.be/Content/promoties/folders/1/index.jsp

Gepost door: Bert | 13-09-06

Idd, Bert en bedankt voor de link.
Blij dat ik m'n budget al in Carrefour heb opgesoupeerd...

ps : Ik keek dan maar even naar de laatste pagina' s waar de wijnkasten in promotie staan : Klikte hoopvol op een Liebherr van 115 flessen voor 999 euro...JAMMER ! Er staat DUIDELIJK bij dat de flessen NIET inbegrepen zijn...

Gepost door: vinejo | 13-09-06

Gouden tip Vinejo,

Na je hilarische stukje besloot ik toch maar 6 flesjes 2000 te bestellen. En ...... een gouden tip, toch wel een van de strafste dingen die ik voor die prijs heb gedronken het afgelopen jaar.

Thx,

Rob

Gepost door: Rob | 21-12-06

Beste Rob Ere aan wie ere toekomt : zowel het stukje als de tip kwamen van wijnbuddie PvdW...
Groetjes en veel proefgenot !

Gepost door: vinejo | 21-12-06

thx PvdW Bij deze dan mijn welgemeende dank aan PvdW, zowel voor het leuke stukje als de tip. En als ik de reacties op kerstavond voor waar mag nemen ook een hartelijke dankbetuiging vanwege mijn gasten. Een volgende kartonnetje is reeds in bestelling.

Rob

Gepost door: Rob | 25-12-06

De commentaren zijn gesloten.