20-03-06

Et pour les Flamands la même chose

Een ontspannend moment op het web

 

Wijn saai? Wijn niet om te lachen? Vergeet het maar! Als u zin heeft in een beetje ontspanning en u heeft een internetaansluiting, mag het onderwerp “wijn” geen probleem zijn.
De bewoners van het uiterste noorden van de provincie
Oost-Vlaanderen zullen zich in nuchtere toestand zelden metropool-allures aanmeten. Het VB komt hier trouwens ook nauwelijks van de (klei)grond, dus wat betreft grootstedelijke verzuring moet het hier bij ons wel meevallen. Maar toch hebben wij hier iets dat wellicht veel wijnliefhebbers uit den grooten stad ons benijden: een Intermarché. De op en top Franse warenhuisketen houdt er wat betreft de verovering van Vlaanderen geen al te strak tempo op na. Er zijn nauwelijks enkele filialen te bespeuren in het Vlaamse land. Maar hiér (zij het twee dorpen en een volle vijf kilometer verder) dus wel. Niet dat onze Intermarché een echt wijnwarenhuis is. Het wijnrayon beslaat naar schatting 10 procent van de totale opppervlakte. Maar het leuke is dat je er andere wijnen vindt dan langs de platgetreden Delhaize- of Carrefourpaden. De gerant heeft inmiddels door dat ik zijn etablissement alleen maar binnenkom voor de wijn. Hij vertelde me onlangs dat zijn Franse bazen afspraken hebben met Franse wijnhuizen om grote ladingen kwalitatieve wijnen op te kopen tegen lage prijzen. “En daar profiteert gij dan van, hé”, voegde hij er niet zonder enig commercieel gevoel aan toe.


Vorige vrijdag ging ik op wijnjacht en bracht onder meer mee:
- Cuvée Champtenaud, Caves de Sarras, Saint-Joseph 2001 (9,59 euro)
- Domaine de la Gayère, Cairanne 2000, Côtes du Rhône Villages (4,29 euro)

Ik zal kort zijn over de kwaliteit van de wijn, want ik moet het nog over het internet hebben.


De
Saint-Joseph (100% syrah) is zeer verdienstelijk. Het is een stevige wijn, maar een jaar op vat en vijf jaar flesrijping hebben de scherpe kantjes van de syrahdruif er wat afgevijld. Toch lijdt deze wijn een beetje onder het “coöperatieprobleem”. Wijn die uit een coöperatieve komt, mist dikwijls wat karakter, wat durf. En daarom is die 10 euro te veel.
De
Cairanne daarentegen is (voor zijn prijs) een ontdekking. De voor deze streek traditionele grenachedruif is aangevuld met wat syrah. Wat deze wijn bijzonder interessant maakt, is dat hij in tegenstelling tot zijn dubbel zo dure streekgenoot (al zit die veel noordelijker) wél ballen aan het lijf heeft. Cairanne is niet voor niets het leidende dorp van de Villages in de Côtes du Rhône. Dit is geen Castel Mireio (de fantastische wijn – te koop bij Colruyt - die Vinejo me ooit leerde kennen), maar voor goed vier euro mag (en zal) deze wijn straks een aanzienlijk deel van mijn kelderrekken vullen.


Maar ik zou u ook vertellen over de geneugten van het internet. Ik heb de gewoonte om eens te “googelen” rond nieuwe wijnen die ik in huis haal. En een mens kan daar af en toe een fijn avondvullend programma door bekomen.
Toen ik mijn Cuvée Champtenaud opzocht, kwam ik terecht op de website van
“Santé Magazine”, het “well-respected magazine for restaurant professionals” uit de Verenigde Staten. Daar omschreef men de Rhônewijn niet helemaal onterecht als “Medium-bodied with slightly tart raspberry, cranberry, black cherry, and light oak. Peppery finish”. Maar het restaurantmagazine moest het natuurlijk ook hebben over het huwelijk tussen wijn en gerecht. En dat is een taak die het blad volop ter harte neemt, want bij de Saint-Joseph wordt aangeraden: “Pizza, hamburgers".
Voor mijn bejubelde Cairanne kwam ik op een Hollandse site terecht, die uiteraard probeerde de Amerikanen wat betreft wansmaak te overtreffen.
Ik had eerder een Franse beschrijving van mijn wijn gevonden, en “den Hollander” van
www.mijnwebwinkel.nl
had die duidelijk ook ontdekt.
De Franse tekst ging als volgt:
« Que se passe-t-il dans cette bouteille ? Tout ce que l’on attend d’un Cairanne : une robe encore intense sur le grenat ; des arômes épicés , de pruneaux et des cerises à l’eau de vie. En bouche, c’est gouleyant, encore de la fraîcheur, les tanins sont mûrs, bien renrobés, aucune sécheresse à l’horizon »

Onze webwinkelman – die gelukkig voor zijn Nederlandse klanten het
Frans machtig is – vertaalde de tekst netjes als volgt :
“Wat gebeurt er in deze fles? Alles wat men van een Cairanne verwacht: een nog hevige jurk op de granaat; gekruide aroma`s, van gedroogde pruimen en kersen in levenswater. In de mond, drinkt het lekker weg, nog meer frisheid, de tannine zijn rijp, goed heringedekt, geen enkele droogte aan de horizon. “
Na zoveel wijze woorden kunnen we alleen bescheiden het hoofd buigen en hopen dat we ooit op een even volmaakte manier wijnen zullen kunnen beoordelen. Maar voorlopig lonkt er enkel olfactieve en gustatieve droogte aan de horizon.

 

Paul Van de Wijngaard

15:55 Gepost door vinejo | Permalink | Commentaren (2)

Commentaren

leve de hollanders schitterend gevonden ! Reality beats fiction again..
Ook bedankt voor de handige tips ivm kaas !

Gepost door: Aardvarksken | 23-03-06

Hup Hup Holland! Hilarisch...

Gepost door: Bert | 29-03-06

De commentaren zijn gesloten.